Our correspondent Anastasia Sviridova starts her series of film reviews after La Biennale 2022...
Noah Baumbach's "White Noise", an adaptation of the novel by Don DeLillo, opened the program of the 79th Venice Film Festival.
The film turned out to be very patchwork, full of bright strokes and vital truths. "White Noise" may at first seem like a colorful secondary, but, peering and entering into the rhythm of the narrative, you understand that all this are references, allusions and metaphors. It was conceived as containing: ridiculing fears, the consumer society, the awkward age of information, the work of the mass-media and, in general, all the “white noise” in which we live.
In the centre of the plot is a family where the characters of Adam Driver and Greta Gerwig are a married couple and parents of four children. He is obsessed with studying Hitler, she is a housewife who has entered into a non-standart scientific experiment. They are united by many fears, the main of which is the fear of death. The heroes do not completely immerse themselves in philosophy, but they allow us, the audience, to turn to this issue, and in some ways even look from the side.
Despite the fact that the theme of the fear of death is the main leitmotif of the film, other plots and problems of the modern information society develop alongside it. The weaves and speed seem chaotic, but over time, the patches are connected into a large canvas. And in this story, surreal, strange and skewed, and at times just crazy, we are looking for hope. With these words the film ends and the Festival begins.
I will note the acting of Adam Driver specially. He is an absolutely magnetic actor. In each of his solo scenes, I found myself staring at the screen, leaning on the window sills of the chair. Because he can. As always – bravo.
The film, comparable to painting, sets the mood for the entire Biennale. In contradictions, each viewer can try to find their own truth, and there is always hope. Because if not about hope, then what are we all about?
***
«Белый шум» Ноа Баумбаха — экранизация романа Дона ДеЛилло, открыл пограмму 79-го Венецианского кинофестиваля.
Картина получилась очень лоскутная, полная ярких мазков и насущных истин. «Белый шум» может поначалу показаться пестрящим вторичностью, но, всматриваясь и входя в ритм повествования, понимаешь, что все это — отсылки, аллюзии и метафоры. Он и задумывался таким: высмеивающим страхи, общество потребления, несуразный информационный век, работу СМИ и, в целом, весь «белый шум», в котором мы живем.
В центре сюжета — семья, где, собственно, персонажи Адама Драйвера и Греты Гервиг — супружеская пара и родители четверых детей. Он одержим изучением Гитлера, она — домохозяйка, вступившая в нестандартный научный эксперимент. Их объединяет множество страхов, главный из которых — страх смерти. Герои не погружаются целиком и полностью в философию, но дают нам, зрителям, обратиться к этому вопросу, а в чем-то даже посмотреть со стороны.
Несмотря на то, что тема страха смерти — главный лейтмотив фильма, рядом с ней развиваются и другие сюжеты и проблемы современного общества информации. Их переплетения и скорость кажутся хаотичными, но со временем лоскутки связываются в большое полотно. И в этой картине, сюрреалистической, странной и перекошенной, а временами просто безумной, мы ищем надежду. Этими словами заканчивается фильм, и начинается Фестиваль.
Игру Адама Драйвера отмечу отдельно. Он — абсолютно магнетический актер. В каждой его сольной сцене я находила себя подающейся к экрану, опираясь на подоконники кресла. Потому что он — может. Из раза в раз — браво.
Кино, сравнимое с живописью задает настроение всему Биеннале. В противоречиях каждый зритель может попытаться найти свою собственную истину, а надежда остается всегда. Потому что, если не про надежду, то про что мы все?
Text: Anastasia Sviridova
Stills and trailer: Netflix
Comments